Mój Prąd – kiedy ruszy III nabór?
Wczoraj opublikowano informację na którą z niecierpliwością czekali zarówno Ci, którzy dopiero rozważają inwestycję w instalację fotowoltaiczną, jak i Ci, którzy już mogą cieszyć się energią ze Słońca. To już pewne rządowy program Mój Prąd wystartuje z trzecim naborem. Wnioski będzie można składać od 1 lipca 2021 r. Co warto wiedzieć o kolejnej edycji programu? Jak odpisać moduły fotowoltaiczne w zeznaniu podatkowym? Czy należy uwzględniać dotację z programu?
Program Mój Prąd – na czym polega?
Możliwość skorzystania z dofinansowania w ramach programu Mój Prąd obwarowana jest kilkoma warunkami, które należy spełnić. Należą do nich:
Program skierowany jest do osób fizycznych, które wytwarzają energię elektryczną na własne potrzeby. Wymagane jest również posiadanie umowy regulującej kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii wytworzonej przez mikroinstalacje.
Dotacja jest zwolniona z podatku PIT. Ponadto koszty inwestycji, które nie zostały pokryte wsparciem możesz odliczyć od podatku, np. w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
III nabór do programu Mój Prąd – kiedy ruszy?
Kolejna edycja rządowego programu Mój Prąd wystartuje od 1 lipca 2021 r. Niezwykle istotną informacją dla osób, które zdecydowały się na montaż i zakup instalacji fotowoltaicznej pomiędzy naborami jest to, że będą mogły złożyć wniosek do 3. edycji programu Mój Prąd.
Co ważne 1 lutego 2020 r. będzie datą ponoszenia kosztów kwalifikowanych w nowej edycji programu. Oznacza to, że wnioskodawcy, którzy zdecydowali się na fotowoltaikę przed ogłoszeniem nowego naboru w programie Mój Prąd, ale po 31.01.2020 r. będą mogli skorzystać z dofinansowania po spełnieniu innych warunków określonych w programie. We wcześniejszych edycjach datą graniczną był 23.07.2019 r. Kolejna zmianą będzie prawdopodobnie wysokość dofinansowania, która będzie zależna od zakresu rzeczowego inwestycji.
W oczekiwaniu na Mój prąd – jak rozliczyć dofinansowanie?
Wiele osób, które złożyły wniosek o dofinansowanie w ramach 2. edycji programu, do której nabór zakończył się w grudniu 2020 r. wciąż czeka na jego rozpatrzenie. Na stronie internetowej programu umieszczony został następujący komunikat:
„Ze względu na dużą liczbę wniosków złożonych w II naborze procedowanie prawidłowo złożonego wniosku wynosi ok. 4 - 5 miesiące. Prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość.”
Obecnie nie wiadomo czy wszyscy, którzy złożyli wniosek w terminie otrzymają dotację. Ilość wniosków jest prawdopodobnie większa niż funduszy przeznaczonych na wypłatę dotacji. Dlatego wiele osób, które w zeszłym roku zdecydowały się na montaż instalacji fotowoltaicznej zastanawia się jak rozliczyć związane z tym koszty.
Panele fotowoltaiczne można odliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Ulga termomodernizacyjna przysługuje na podatnika i wynosi 53 tys. zł. Kwotę ulgi można rozliczyć przez 3 kolejne lata. Dowodem są faktury z odpowiednią datą. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży określony na fakturze VAT.
Osoby, które dopiero czekają na dotację z programu Mój Prąd, powinny odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2020 rok całość poniesionych kosztów, na które mają faktury - obejmuje to zarówno koszt instalacji fotowoltaicznej, jak i usługi jej montażu.
Podjęcie decyzji o założeniu na swojej nieruchomości instalacji fotowoltaicznej, powinna poprzedzać analiza naszych rzeczywistych potrzeb. W ich ustaleniu pomoże Audyt przeprowadzony przez Doradcę ds. Odnawialnych Źródeł Energii. Pamiętajmy, że instalacja fotowoltaiczna ma nam służyć przez kolejne 25 lat. Dlatego przy jej wyborze należy wziąć pod uwagę szereg czynników, nie tylko roczne zapotrzebowanie na energię elektryczną.